dinsdag 19 oktober 2010
 
Er is in zowel voor- als achteronder een massieve vloer gelegd. Hiervoor zijn planken van Russisch Lariks gebruikt. Om houtverlies te beperken zijn de delen niet parallel gezaagd, maar enkel bekantrecht, met vallende breedtes. De vloer in het vooronder is vanuit het hart uitwaaierend gelegd.
 
Ook is er gewerkt aan het herstellen van de ingangs-kappen; hierover later meer.
 
Inmiddels staat de sleper op de helling om nog een nieuwe kielplaat aangemeten te krijgen van Lehman Scheepsrestauratie.
 
 
 
Niet lullen maar doen: veel werk aan Stoomsleper ‘Succes’ (1909)
De afgelopen maanden heeft Van de Pol Scheepsbetimmering veel werk gehad aan stoomsleper ‘Succes’. In opdracht van en in samenwerking met Hoogstad Scheepstimmerwerk is er op de historische scheephelling ‘Koningsdam’ in Rotterdam van alles gebeurt:
Het casco van het stuurhuis is in de werkplaats gebouwd, naar voorbeeld van het oude. De schuifdeuren zijn echter vervangen door draaideuren, in verband met het inwateren van de originele constructie. De valramen komen wel weer terug. Vervolgens is dit op het schip geplaatst en van het -gerestaureerde- oude  dak voorzien. De ramen en deuren wachten nog op glas.
Er werd een mast gemaakt.